Se inchide Business Standard, se inchide Cotidianul, se vinde NewsIn. Restul presei?
Nu stiu cata legatura are cu rezultatul alegerilor, insa Sorin Ovidiu Vantu, partenerul meu din mogulime, a luat hotararea de a inchide Business Standard si Cotidianul si de a vinde agentia de stiri NewsIn. El anuntase anterior aceste decizii in cadrul unui interviu acordat lui Dan Tapalaga de la HotNews.ro
Voi renunta definitiv la print, merg doar pe media electronica. Acolo voi investi cat este necesar pentru a-mi mentine cota de piata si chiar pentru a o spori, precizase el.
Schimbari vor interveni si la Realitatea FM care, se pare, urmeaza sa devina “vocea” televiziunii Realitatea TV.
Decizia restructurarii in Romania se suprapune peste cea a extinderii regionale, la Realitatea-Catavencu. Zoso anuntase, astazi, cumpararea portalului unimedia.md de catre grupul RC. Dragos Stanca, coordonatorul diviziei online a Grup RC, a publicat primele impresii despre o “piata mica, dar foarte vie”.
Cum pot fi interpretate aceste decizii? Sunt ele rodul unei viziuni de business sau sunt legate exclusiv de rezultatul alegerilor? In sprijinul primei variante vin cifrele, care dovedesc ca Realitatea TV sprijina, de fapt, restul grupului. Renuntarea la print nu este o practica noua – foarte multe titluri cu staif au luat decizii similare, in intreg mapamondul. Momentul ales pentru comunicarea acestei decizii intretine, insa, suspiciunea ca Sorin Ovidiu Vantu ar fi avut asteptari inclusiv de natura economica prin alegerea lui Mircea Geoana. De ce nu a renuntat mai devreme la niste produse neprofitabile? Pentru ca astepta un decont din partea apropiatilor lui Mircea Geoana, in situatia in care ar fi ajuns presedinte? Sau poate ca intelegerea a fost alta – investesti si sustii aceste produse pana in momentul in care ne atingem scopul.
Aceasta teorie prinde aripi si se poate aplica si in cazul altor ziare ostile lui Traian Basescu: Gardianul si Ziua. Conform unor surse citate de Evenimentul Zilei, la Ziua nu s-au mai primit salariile din luna octombrie, iar Gardianul are probleme in justitie, legate de neplata unor datorii catre Sanoma Hearst.
Ce se va intampla cu ziarele si televiziunile care au investit in prabusirea lui Traian Basescu? Este clar ca in aceasta campanie (si cand spun campanie nu ma refer la termenul stipulat in lege, ci la o perioada mai lunga de timp) s-au cheltuit sume uriase, s-au alocat fonduri, s-au pus in miscare echipe intregi de profesionisti. Cine plateste facturile?
Sa luam, de exemplu, Cotidianul. Marturisesc ca m-am intrebat ce se va intampla cu el inca din 30 noiembrie, dinainte de a afla deciziile de la Realitatea Catavencu. Ziceam atunci asa:
Eu sunt foarte curios ce va fi la Cotidianul dupa ce trec alegerile. Va reveni ziarul de care imi este dor?
De ce imi este dor? Pentru ca la Cotidianul s-a petrecut cea mai agresiva schimbare, comparabila, pastrand proportiile de rigoare, cu epopeea colectivizarii fortate. Venirea lui Nistorescu, plecarea unor oameni cheie, schimbarea de atitudine si, pe alocuri, de stil, aratau ca ceva necurat se intampla in redactia Cotidianului. Acesta a devenit apoi o voce pierduta in corul sectorului anti-basescian al presei si si-a pierdut identitatea. Si-a pierdut si cititorii, alaturi de identitate, cel putin asta arata statisticile oferite de BRAT si citate de Robert Turcescu. “Cotidianul scade de la 11.000 la 6.000“, spunea Turcescu, mai alaltaieri.
Intrebarea mea de atunci a capatat, astazi, o noua dimensiune. Ce se va intampla cu toata presa, acum, cand Basescu a mai castigat un mandat?
PS: Ca un fapt divers, Cotidianul anuntase ca face angajari.