Religia în școală. Da.
Religia este precum electricitatea. Puternică, fără îndoială utilă dacă știi cum să o folosești, dar și periculoasă în caz contrar.
Cum ar fi arătat lumea fără credințe? Nu știm, pentru că ele există încă de la răsăritul istoriei omului. Asta nu poate fi negat. Tot în istorie se află argumente atât ale puterii credințelor, cât și al pericolului interpretării și alterării voite ale lor.
Suntem puși, așadar, în fața unui fenomen ancestral, a unei mulțimi cu specificitate geografică și culturală, fiecare element al mulțimii susținîndu-se sine qua non și negând restul.
Fie mulțimea A, alcătuită din entitățile 1 și -1. Entitățile sunt aflate în antiteză, ele se elimină reciproc, dar asta nu înseamnă că le putem exclude din definiția mulțimii A. Ca să înțelegem natura acestei mulțimi, trebuie să înțelegem atât pe 1 cât și pe -1.
Nu poți să înțelegi pe deplin fenomenul credinței dacă rămâi limitat în studierea uneia singure. Fenomenul este fascinant, cu atât mai mult cu cât el este parte fundamentală a istoriei și cauzalitate a unor evenimente majore în evoluție. Poți să îl negi, să îl condamni la uitare? Poți în schimb să îl studiezi, iar ca să faci asta începi cu un element al mulțimii. Preferabil acel element care este specific culturii și ariei geografice din care faci parte, din simplul motiv că acela este cel care a intervenit cel mai des în istoria și în cultura ta.
Credința este precum electricitatea, poți să o folosești într-un scop sau altul. Ea te poate ajuta să citești și astfel să cunoști, dar tot ea poate fi folosită pentru alimentarea unui gard de sârmă ghimpată, care să te țină închis și departe de cunoaștere.
Unui copil poți să îi spui nu te apropia de priză, dar asta nu este suficient. Trebuie să îi explici de ce, iar asta în cazul credinței o faci lăsându-l să o cunoască. Mai întâi pe prima, aceea care este parte din definiția culturii sale prezente și trecute, apoi, pe măsură ce a acumulat cunoștințe și știe ce înseamnă 1, îi poți explica și îl lași să îl cunoască și pe -1.
Abia apoi, după ce știe ce înseamnă elementele 1 și -1, poate să își deschidă ochii și să vadă mulțimea A.
Revenind la analogia cu electricitatea: nu poți să fii un bun electrician cunoscând doar potențialul, doar voltajul, fără a ști ce înseamnă și amperajul. De abia atunci, când cunoști mai mult, vei fi în stare să îți refaci singur circuitul electric din casă și vei putea să iei decizii. Altfel, vei putea să schimbi eventual doar becul.
Dacă în școală se studiază religia, să îi spunem creștin ortodoxă, excelent. Cu condiția să nu ne limităm la ea, pentru a putea avea acea vedere de ansamblu asupra mulțimii. Dar pentru început, este suficientă. Să lăsăm copilul să îl studieze pe Newton, de abia apoi pe Einstein și Hawking. Că altfel nu înțelege mare lucru.