Întotdeauna verific şi cealaltă faţă a bancnotei: Gâdea, Ungureanu, Roşia Montană

| | Opinii

Două evenimente mi-au atras atenţia azi. Primul, reacţiile care au urmat dezbaterii de ieri pe care eu am urmărit-o azi, moderată de Mihai Gâdea şi la care a participat Mihai Răzvan Ungureanu. Al doilea, disputa amuzantă dintre cele două tabere care s-au format în jurul localităţii Roşia Montană.

Gâdea, Ungureanu şi diversiunea

Mărturisesc că nu m-am uitat niciodată, decât fugitiv printre canale, la emisiunea lui Gâdea. Nu ştiam, până ieri, nici cum se chema emisiunea (Sinteza zilei) şi nici prenumele realizatorului. Ştiam, după ureche, că se vorbea despre „emisiunea lui Gâdea” şi atât. Şi despre cât de K.O. a fost el făcut în dialogul cu Mihai Ungureanu (asta se vorbea azi, la prima oră).

Am intrat şi eu pe site şi am urmărit emisiunea. A fost interesantă şi, surprinzător, civilizată, faţă de faima pe care o căpătase „emisiunea lui Gâdea”.

Aidoma ca în cazul turiştilor străini (ministrul turismului spunea că imaginea proastă a ţării e un lucru bun, pentru că cei care vin au aşteptări mici faţă de ceea ce primesc), eu am privit „la Gâdea” ca la un tabloid, aşteptând ca acesta să îl ia, din moment în moment, de guler pe premier şi să dea cu el de pământ. Nu a fost aşa şi m-am bucurat din două motive: Gâdea nu a fost atât de impertinent ca moderator pe cât mă aşteptam, iar Răzvan Ungureanu a fost mult mai abil în dialog pe cât credeam, dat fiind că este prima ieşire a sa în public pe care o urmăresc.

Altfel, ca de fiecare dată, societatea noastră este atrasă mai mult de formă, decât de fond. Cotidianul (ce îmi plăcea ziarul ăsta, mai demult!) publică azi un articol interesant, numit: Diversiunea Ungureanu a eşuat. De aici am aflat şi eu cine este Ţeavă.

Dan Tapalagă mai remarcă ceva: „Impresia bună lăsată de retorica sa barocă şi inteligentă cultivată merge împreună cu o ucigătoare senzaţie de plictis”.

E ceea ce le zic clienţilor mai mereu când vine vorba de audienţe: e onorabil să investeşti în cultură, dar nu poţi avea tirajul unui tabloid.

Roşia Montană: campanie, anti-campanie şi anti-anti-campanie

Campanie: Pe scurt, povestea este aşa: Gold Corporation (RMGC) are o campanie în care apar presupuşi localnici, care declară că ei „vor doar să muncească”, legitimând astfel investiţia minieră, inclusiv din punct de vedere moral. De cealaltă parte, ecologiştii se opun, acuzând RMGC de publicitate înşelătoare.

Anti-campanie: În ultimele zile am văzut în social media mai multe postere, interesante ca idee, pline de creativitate, care duc mesajul campaniei într-o zonă negativă. Astfel, apar mesaje de tipul „tăietorii de lemne vor doar să muncească”, făcând referire la defrişările ilegale, sau „braconierii vor doar să muncească”, aluzie la pescuitul ilegal din Deltă.

Anti-anti-campania: În replică, cealaltă tabără a continuat ideea ecologiştilor, pe care a întors-o împotriva acestora, cu mesajul: „activiştii societăţii civile vor doar să muncească”, prezentând o imagine în care apar (probabil) participanţi la o sărbătoare de tip Fânfest, făcând aluzie la faptul că aceştia nu aduc soluţii reale, nu aduc alternative, iar unii dintre ei participă la campanie doar pentru distracţie.

Dragos Serban

Cuvântător, agricultor, antreprenor, muncitor, visător, cititor, ascultător, departe călător.